Att anlita en bröllopskoordinator

Att anlita en bröllopskoordinator för att planera sitt bröllop i Sverige har inte förekommit så länge. Dock har det på senare tid börjat poppa upp fler och fler företag som profilerar sig på det sättet, bland annat också mitt eget företag Amandi Bröllop & Fest. Kolla gärna in hemsidan eller hör av er om ni är intresserade.

Vad gör då en bröllopskoordinator undrar man? Är det inte bara en sån som kostar en massa pengar och sedan "tar över" allt vad bröllopet heter? Blir man helt utan inflytande och dessutom ruinerad om man anlitar en koordinator? Svaret är: Nej! Helt tvärtom.

Visst ligger det en viss sanning i att man får betala för koordinatorns tjänster, precis som vilka tjänster som helst som man köper. Vad man som brudpar får för dessa pengar är den fullständiga tryggheten i att allt kommer att bli precis som de önskar på deras stora dag. En koordinator har erfarenhet av den ofantliga planering och organisering som ett bröllop innebär och vet vilka leverantörer som går att lita på och gör ett bra jobb och vilka man ska undvika för att inte bli besviken. En koordinator tar reda på vad brudparet i fråga vill ha och hittar den leverantör som passar paret bäst, allt utifrån önskemål och budget. Sedan presenteras förslag för brudparet, och när man hittat något som passar åker man och kikar på/träffar inblandade. Allting ska självklart godkännas av brudparet i fråga. Skillnaden mot för att göra detta själv är att man slipper ringa runt och kolla om olika alternativ stämmer in på ens önskemål. Man behöver till exempel inte lägga tid på att åka och titta på en lokal som visar sig vara alldeles för liten för de antal gäster man bjudit eller prata med en fotograf som tar betalt dubbelt så mycket som man budgeterat för. Koordinatorn har som uppgift att hålla brudparets budget. Anlitar man en koordinator kan man till och med spara pengar. Man får det man vill ha till det pris man vill ha utan att behöva lägga en ofantlig mängd tid på det.

Jag brukar likna bröllopskoordination med att ta totalentreprenad på ett hus. Gör man så vet man vad det totala kalaset kommer kosta. Man behöver inte ringa runt till alla elektriker, rörmokare, golvläggare, målare och grävmaskinister för att synka ihop dem, passa in dem tidsmässigt och hitta de rätta priserna för att allt ska klaffa och bli bra. I stället har man kontakt med en person/ett företag som sköter allt detta. Trots detta får man ändå vara med att bestämma hur huset ska se ut, hur trädgården ska utformas, vilket kök man ska ha och hur tapeterna ska se ut. Man har full insyn och full makt. På samma sätt fungerar det att anlita en bröllopskoordinator. DU bestämmer hur allt ska vara, koordinatorn lägger tid på att hitta det till dig.

En annan fördel med att ha en bröllopskoordinator är att det finns någon som har full insyn med under bröllopsdagen. Skulle något gå fel finns koordinatorn där för att lösa problemen. Koordinatorn ser till så att allt flyter: att blommorna hamnar på rätt platser i kyrkan, att musikerna hittar fram till var de ska spela, att gamla moster Agda som sitter i rullstol kommer in i matsalen trots att det inte finns någon hiss osv osv. Det är så mycket som man kanske inte tänker på om man aldrig ordnat en så stor tillställning förut, men som koordinatorn kan tipsa om och tänka på.

Funderar man på att anlita en bröllopskoordinator rekommenderar jag att man börjar med en konsultation, ett oerhört prisvärt alternativ. Det går till så att man träffas med koordinatorn under ett par timmar och går igenom allt man tänkt och vill ha. Sedan får man alla tips och kontakter man behöver. Skillnaden mot en koordination är att man själv kontaktar och bokar alla leverantörer. Dock har man kontinuerlig kontakt med koordinatorn hela vägen. Är det så att man behöver fler tips eller kontakter är det bara att höra av sig.  Låter inte så dumt va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0